Monday, July 10, 2006

اخر احباطاتي الصيفيه

عندما يصبح الحزن لذة نسترجعها وقت الفرح
عندما نخلق من التجربة خيمة حكمة نجلس بداخلها لنفلسف حياتنا الموجودة في الخارج
. نتحول إلى قلوب مرهفة تستشيرها أي ذكرى وتبكيها أي فكرة
، قلوب تخشى الانكسار بعد الانكسار الأول فتبقى في خيامها
حتى يأتي بدوي غريب ليصلح أوتادها
من روايه بنات الرياض
مش عارف ليه مكتئب وقرفا ن وماليش نفس لاي حاجه في الدنيا وحاسس اني بقيت سيكوباتي - زياده لأني اصلا سيكوباتي - يعني النهارده كان مشروع التخرج بتاع اعز اصحابي وما رحتهوش جايز من كتر الفراغ اللي انا فيه الواحد كان لاقي حاجه يتلهي فيها مع كاس العالم كل يوم تنزعل علي القهوه تشوف الماتش و ترجع البيت الساعه اتنين ولا تلاته الصبح وتتقلب تنام وهكذا دلوقت الواحد هايعمل ايه ماليش نفس اكتب ولا اقرا ولا حتي العب عالكومبيوتر كل الايام شبهه بعض الفرق الوحيد صلاه الجمعه عشان بصليها في جامع بعيد مش اللي تحت البيت حتي العيال اللي كنت معاهم ليل نهار كلهم اشتغلوا ومشغولين في شغلهم وادي اخر واحد اهه مشروع تخرجه النهارده مفيش غيري اللي صايع كل ما اكلم حد يقولي هلكان مش فاضي ورايا شغل الصبح حاسس اني لوحدي حتي البيت مقرف كل واحد قاعد لوحده مالوش دعوه بالتاني وكل ما اقول ربنا يهديني وانزل اشتغل في المكتب بتاع ابويا اقول قعدت البيت اهون من العذاب اللي هيعذبهولي اول ما انزل معاه الشغل يقولي روح ودي الورق ده اسكندريه و بكره تطلع عالسويس ايه ده كنت محوشه اول ما اجيلك ...قلت الاكتئاب ارحم واهو بتعايش معاه وزي الفل جايز تضرب معايا وابقي زي الكتاب المشاهير اللي كانوا مرضي نفسين ومعقدين حاجه تقرف بعيد عنكوا
والالذ اني مستني النتيجه اليومين دول يعني اكتئاب بزياده

32 Comments:

Anonymous Anonymous said...

يا سلام يا نور نفس الحالة والله عندي اكتئاب و مش طايقة بيتنا حتى اغنيتي المفضلة اليومين دول و على طول مشغلاها اتخنقت بتاعة سعد الصغير و خصوصاً الكوبليه بتاع قاعدة البيت بتضايقني اصل ابويا يا ناس خانقني نفسي اسيبله البيت بحاله ايه خانقني منه ماله مش طايقلي كلمة ليه؟
المهم متعملش في نفسك كدة لما تبقى متضايق و مش لاقي حد تتكلم معاه تعالى اتكلم معانا هنا احنا معاك
والا مننفعش و منشبهش اصحابك

7/11/2006 12:26:00 AM  
Blogger أُكتب بالرصاص said...

بذيادة
تتكتب
بزيادة
أرجوك

7/11/2006 10:18:00 AM  
Blogger Lasto-adri *Blue* said...

taty
البيت بتضايقني اصل ابويا يا ناس خانقني نفسي اسيبله البيت بحاله ايه خانقني منه ماله مش طايقلي كلمة ليه؟

الحتة دى عبقرية
يالهوى.. هو دا احساسى دلوقتى

بص يا عم نور.. هو ما يصحش ان انا اللى انصح لانى فى حالة شبه بتاعتك ويمكن أنقح
أبويا خلانى أسيب حاجة شيفة نفسى ومش بس شايفة نافسى.. كل اللى شافنى بيقول عليا جامدة وليا مستقبل
ما علينا... اللى حصل حصل
واهوه

بص روح المكتب بتاع ابوك.. مش لسبب غير انه ح يوديك السويس واسكندرية
حد طايل يا عم يسافر اى حتة ان شاله الصعيد الجوانى

طب بس نولنى اى شغلانة دلوقتى ولو بياعة فى محل وما ح قول لاء.. مع انى اهوه ان شاء الله طالعة بكالوريوس هندسة عقبال السامعين
بس قعدة البيت مره.. وخصوصا لو فيها حد زى اللى .. هششششششش

7/11/2006 10:47:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

الاكتثاب ده حاله جماعيه مش انت بس
محدش عاجبه حاله

طيب مانا اهو متخرجه و بشتغل و وقتي كله مليان و مع ذلك ولا طايقه نفسي و لا طايقه شغلي و لا اي حاجه و عندي اكتثاب هيموتني

بس نصيحتي ليك خفف على نفسك يابني اصل الاكتثاب مش هيروح من نفسه انت اللي لازم تخرج نفسك منه بنفسك

و انا من راي لست ادري انزل اشتغل في مكتب ابوك اهو على الاقل هتتفسح و تفك عن نفسك
و صدقني اما ابوك اللي يتحكم فيك احسن الف مره من الغريب
بكره تعرف قيمته

7/11/2006 02:15:00 PM  
Blogger NoOR said...

تاتتي والله بجد ربنا يخليكي و انا ليا الشرف انكوا تبقوا اصحابي

7/11/2006 02:56:00 PM  
Blogger NoOR said...

itstoolate

حاضر يا سيدي اهه بزياده بزياده بزياده اقلها عشر مرات وتديني ربع جنيه

بزياده
بزياده
بزياده
بزياده
بزياده
بزياده
بزياده
بزياده
بزياده
بزياده

7/11/2006 02:58:00 PM  
Blogger NoOR said...

Lasto-adri *Blue*

انتي بتقولي باباكي خلاكي تسيبي حاجه حباها انا من ست سنين قلتله مش عايز هندسه حلوان والنتيجه اني لسه في تالته عايزه اكتئاب اكتر من كده..

الحمد لله علي كل شئ

7/11/2006 03:01:00 PM  
Blogger NoOR said...

بسبس:-

ارتحتوا اديني رايح السويس بكره ربنا يستر وما اخربش الدنيا

7/11/2006 03:05:00 PM  
Blogger ... said...

نوووور

ربنا يعدى ايام النتيجة دى على خير

على فكرة انزل اشتغل مع والدك

صدقنى فرصة مش هتتعوض

و روق بأة

هت لنا جمبرى معاك

7/11/2006 06:09:00 PM  
Blogger NoOR said...

من عنيا الاتنين.......اصل انتوا ما تعرفوش الشغل مع ابويا عامل ازاي انا تقريبا ببقي الاوفيس بوي

7/11/2006 08:30:00 PM  
Blogger m_elsewedy said...

نوووووووور
مش عايز أكئبك اكتر واقولك انى انا كمان مش طايق الشغل باللى فيه والنهاردة حصل موقف وحشششش اوى فى حقى فى الشغل وسبحان من خلانى امسك نفسى وما غضبتش وأدينى اهو هاكمل شغل وعندى سفر بكرة كمان ان شاء الله عشان ماحدش يجى يعدل علية فى حاجة ويقولى انت بتتلكك عشان ما تشتغلش

فا يا صاحبى اللى عايز اوصلهولك ماحدش عاجبه حاله كله مكتئب وانت بالنسبة لك لازم تغير الروتين ده وتسمع الكلام وتنزل الشغل شغل على اد ماهو متعب بس الذ بكتييير من قاعدة البيت والملل ده
سافر السويس يابنى بس ربنا يكون فى عونك بالذات مع السوايسة
حد سويسى هنا؟
8-)

7/11/2006 09:06:00 PM  
Blogger m_elsewedy said...

طب انا كالعادة فى غيبوبة
علقت وبعد كدة رحت شفت التاريخ يعنى انت كنت فى السويس النهاردة مش بكرة
ههههههههههههههههه
غيبووووبة انا والله
هاتصل بيك دلوقتى
:P

7/11/2006 09:08:00 PM  
Blogger NoOR said...

لا يا مسطول انا فعلا رايح السويس بكره الاربع يعني

7/11/2006 09:36:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

أنا برضه زهقانة
مش عارفة ليه كلنا متكتئبين كدة
يا ساتر يارب

7/11/2006 10:25:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

اوفيس بوووي يا نور
هو للدرجة دي
معلش استحمل ربنا كريم و بكرة يفرجها علينا جميعاً
تروح و تيجي بالسلامة

7/12/2006 03:29:00 AM  
Blogger Nouran said...

واضح انه موسم الاكتئاب في مصر ابتدى نص مصر مكتئبين ومستنين النتيجة :(
بس انت ان شاء الله لما تغير جو وترجع من السويس هتفك شوية تغير مناظر ربنا معاك ومعانا ويوفقك ويوفقنا وينجحك ويبجحنا :)

7/12/2006 05:00:00 AM  
Blogger m_elsewedy said...

واد يا نور ظبط التواريخ من الاوبشن
الواحد مش ناقص لغبطة
:D
انا كمان عندى شغل فى المنوفية النهاردة والساعة
6.30
الصبح دلوقتى هابقى اتصل بيك بالليل ان شاء الله

7/12/2006 06:34:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

الله هاتلي معاك فطير من برج المنوفيه يا سويدي و النبي

نوور يابني
ربنا معاك و يصبرك على شغل الاوفيس بوي بس اديك بتتفسح اهو ورايح السويس يا ريتني اعرف اسافر كده انا كمان

عموما اول ما تبتدي شغل لازم تتذل كده مانتا مش هتبتدي مدير علطول يعني فلازم تفضل تتذل كده لحد ما تتعلم و ده اسمه في مصطلحات الشغل الامريكاني الدونكي وورك
و بقول تاني ابوك يذلك احسن من الغريب صدقني الف مره

7/12/2006 11:05:00 AM  
Blogger NoOR said...

شكرا يا مي وربنا يستر ويعدي الاكتئاب ده علي خير

7/12/2006 06:02:00 PM  
Blogger NoOR said...

شفتي يا بسبس باشمهدز زي القمر زي يشتغل اوفيس بوي علي اخر الزمن ...انا بتورمط يا جماعه اهئ اهئ اهئ

7/12/2006 06:06:00 PM  
Blogger NoOR said...

ربنا يخليكي يا نوران ويكرمنا كلنا وننجح بقي ....المشكله ان انا بروح شركه بترول بره السويس يعني ما بشفش غير الصحراء

7/12/2006 06:07:00 PM  
Blogger NoOR said...

ياسويدي ما تظبطها انت مش معاك الباس وورد...هاتلي فطير

7/12/2006 06:08:00 PM  
Blogger NoOR said...

بسبس:
تعالي اشتغلي مع ابويا يوم وانتي تعرفي ان الله حق

7/12/2006 06:09:00 PM  
Blogger NoOR said...

شوبش يعني كده بلوج سبوت ياخد اجازه لاكتئاب المدونين

7/12/2006 06:10:00 PM  
Blogger m_elsewedy said...

فطير وحاجات بتطير
:D
هو برج المنوفية ده فين يا بسبس؟؟

7/13/2006 12:22:00 AM  
Blogger NoOR said...

يامعفن مستخصر في صحابك حتت فطيرده انت طلعت من بره هالله هالله ومن جوه اع اع

7/13/2006 12:45:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

اسمو برج المنوفيه
تفتكر هيكون فين يعني؟؟
في المنيا

يعني لازم ارسملك خريطه يابني معرفش احداثيات موقعه بس زمان لما كنا بنسافر اسكندريه بالعربيه مع بابا كنا لازم نقف ناكل فطير في برج المنوفيه على الطريق


عموما متشكرين يا كريم

7/13/2006 04:30:00 PM  
Blogger m_elsewedy said...

هههههههههههههههههههه
ما انا عارف انه فى المنوفية بس انا كنت عايز اعرف فين فى المنوفية عشان اجيبلوكوا معايا هو السؤال حرم؟
:D

7/13/2006 05:38:00 PM  
Blogger NoOR said...

مين كريم ده يا بسبس؟؟؟؟

:)c

7/14/2006 03:12:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

واحد صاحبي متعرفوش

انت حشري كده ليه

يا ساتر

7/17/2006 03:12:00 PM  
Blogger NoOR said...

ماااااااااااااااشي

7/17/2006 03:27:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

مع احترامى للجميع واولهم الاخ او الاخت اللى كاتب الله يكون فى عونك مع السوايسه. ممكن بقى حضرتك توضحلى مالهم السوايسه ومتحامل عليهم كده ليه ياترى عن تجربه ولا كلام بتقوله وخلاص وعلى فكرة السوايسه دول لو تعرفهم مكنتش هاتكتب الكلمه دى على فكره انا اسكندرانى بس عيشت فى السويس وعرفت فيهاش شباب بصراحة مالقيتش فى جدعتنهم ولا رجوليتهم حد حتى للاسف عندنا فى الاسكندريه وتعليقى ده من منطلق ان من رائى منكم منكرا واحقاق للحق برده وياريت ميكونش حد اضايق من تعليقى وياريت تفهمنى

12/03/2006 09:13:00 AM  

Post a Comment

<< Home