Sunday, July 16, 2006

اللقطه دي مش من مسلسل الساعه سبعه

للأسف أنا كنت مجهز البوسط ده قبل ضرب لبنان لكن ما كنتش فاضي ابعته غير دلوقت طبعا موضوعلبنان ده عايزله كتب نتكلم فيها عن البلاد العربيه ومواقفها النبيله من شجب وادانه للاعتداءات الواقعه من حزب الله علي اسرائيل الشقيقه -نسيوا ان في اتفاقيه دفاع مشترك مع العدو اللبناني - معلش عامل السن بقي
اما الموضوع اللي كنت ناوي اكتبه كان عن حبس ابراهيم عيسي رئيس تحرير الدستور
اللقطه الاولي : في دهاليز المكتب الرئاسي
الساعه تشير الي بعد منتصف الليل
الرئيس : واد يا فتحي احنا مش عايزين البهايم اللي عاملنلي فيها صحفين ياخدوا راحتهم انا هامسح بيهم بلاط السجون
فتحي : تحت امر معاليك يا باشا مفيش حاجه هاتعدي من تحت ايدي في المجلس وربنا يخليلنا منافقون منافقه
الريس : اتكل علي الله انت دلوقت
يدخل الواد
الواد : بابا عايزين نعمل شو جديد عن حنيتك زي بتاع البت الاء
بابا : عنيا يا حبيبي
في الصباح
المكان : المجلس الموقر -مجلس الشعب سابقا-
نواب المعارضه يصيحون : مش هاينفع كده ده ظلم ومخالف للدستور-غير دستور ابراهيم عيسي-
الوزير الجامد : الدستور ده عند امه يا ادهم
فتحي : سكوت يا جماعه الريس اداني ميسد اصبروا لما اكلمه من الكشك اللي جنب المجلس
يخرج فتحي وكل النواب معا الي الكشك
فتحي: الو صباح الفل يا كبير
الكبير : واد يا فتحي انت مزعل نواب المعارضه منك ليه مش قلتلك تعملهم كل اللي عايزينه
فتحي : بس سعادتك
الريس : مفيش بس انت تعمل اللي بقولك عليه
النواب لاصقين ودانهم في السماعه:الله اكبر الله اكبر ظهر الحق عاش الرئيس الانسان
ليلا في المكتب-بعد حبس عيسي وسحل وائل-ة
الواد : برافو يا بوب هيا دي الصياعه
بابا: عشان تتعلم يا قفي
فتحي : وانا اللي كنت فاكرك بتتكلم جد... معلم يا كبيرالنواب بيخبطوا دماغهم في الحيط
ستار

10 Comments:

Blogger Nouran said...

اولا : انا معرفش كتير عن موضوع لبنان لاني كنت مشغولة بالنتيجة:(

ثانيا : مفيش غير كلمة واحدة بس تتقال ع الحاجتين بتاعه لبنان وحبس ابراهيم عيسى والابراشي غير
حسبي الله ونعم الوكيل

7/16/2006 04:28:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

ايه يا نور خير
انت نويت تدخل المعتقل و الا ايه؟؟؟
عموماً هتوحشنا والله
على فكرة انا اعتقد ان مرحلة السيف الخشب بتاعتك هتبقى بعد خروجك من المعتقل
ياعيني يانور يابني كنت طيب و دمك خفبف و الله

7/16/2006 05:08:00 PM  
Blogger NoOR said...

نوران :- اولا ملتي ايه في النتيجه

ثانيا متقلقيش الدور بتاعنا قرب

تاتي : انتي ناويه تبلغي عني ولا ايه

7/16/2006 05:32:00 PM  
Blogger m_elsewedy said...

نووووووووور
احضر عيش وحلاوة؟
ولا هاتقضيها شمعدان من كانتين المعتقل؟
:D

7/17/2006 01:56:00 AM  
Blogger NoOR said...

الحمد لله يا شوبش

سويدي : انا عارف انك مستني الموضوع ده من زمان عشان تقول واحد صاحبي دخل المعتقل بس مش هانولهالك

7/17/2006 02:51:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

اه اه هو عايزك تدخل المعتقل عشان يمشي يتفشخر بيك بين صحابه

بس بجد هتوحشنا

بس تفتكر تاتي هتحتاج تبلغ عنك عشان تدخل المعتقل يعني
انت خلاص زمانك في الطريق



شويه جد بقى
البقاءلله في جدك يا نور ربنا يجعلها اخر الاحزان انشاءالله

7/17/2006 03:17:00 PM  
Blogger NoOR said...

ربنا يخليكي يا بسبس



بس تفتكري اني خلاص رايح رايح الحق اسلم علي ماما يعني

7/17/2006 03:30:00 PM  
Blogger adhm said...

ممكن يا كابتن توضح مين ادهم اللى جاى اسمة فى الموضوع بتاع سيادتك
علشان انا مش معاك خالص فى الكلام دة ورحمة جد نور يا باشا انا ماليش دعوة باى حاجة
وهو اللى شتم يا باشا وانا كنت ماشى جنب الحيطة
عموما واحد صاحبى ذكى حبتين نصحنى علشان امن الدولة ما تعرفش انا مين على البلوج انزل اكتب البوست بتاعى من السايبر بتاع سارة نت اللى جنب البيت لزوم الامان
سارة نت اللى جنب الصيدلية بتاعة الدكتور خالد على طول
ولا من شاف ولا من درى
هع

7/18/2006 03:28:00 AM  
Blogger NoOR said...

مش عايز ديفي دي ......ده عند امه يا أدهم

متقلقش يا حاج ادهم انا اول ما يسالوني ها اقر بكل حاجه علي طول

7/18/2006 01:55:00 PM  
Blogger Adel said...

نور ممكن اسئلك سؤال ؟
انت نور بتاعنا ولا انت نور تاني مش عارف اقولها ازاي ممكن تزورني وانت تقرر ان كنت انت نور ولا نور تاني وبجد انت دماغك متظبطة حلو وماتخافش لا عيش ولاحلاوة الحلاوة حلاوة الروح روح ربنا يسترها معاك

8/20/2006 03:59:00 AM  

Post a Comment

<< Home